جشنواره گوهرشاد

زن غربی از افسانه تا واقعیت (بخش دوم)

نویسنده :فاطمه دولتی خانه‌داری، حسرت زن غربی درست زمانی که بسیاری از بانوان ایرانی برای حضور در جامعه تلاش می کنند، زن غربی مشتاق است بدون وجود دغدغه‌های مالی و تأمین اقتصاد خانواده، خانه‌داری …..
Untitled-1

نویسنده :فاطمه دولتی

خانه‌داری، حسرت زن غربی

درست زمانی که بسیاری از بانوان ایرانی برای حضور در جامعه تلاش می کنند، زن غربی مشتاق است بدون وجود دغدغه‌های مالی و تأمین اقتصاد خانواده، خانه‌داری و تربیت فرزند را تجربه کند. تصویری که فیلم‌ها و رسانه‌های غربی از زنان نشان می‌دهند، طوری است که آنان موفق، آزاد و در رفاه هستند؛ اما واقعیت این نیست. یک زن غربی حتماً باید کار کند و وقتی یک زن ازدواج می‌کند، نمی‌تواند بگوید: «می‌خواهم در خانه بنشینم». بعد از تولد فرزند هم این ماجرا ادامه دارد. از طرفی در غرب اغلب شغل‌هایی که تمایل مردان برای اشتغال به آن کمتر است، مانند رفتگری شهرداری‌ها، گارسونی رستوران‌ها و کارگری کارخانه‌ها را به زنان می‌دهند.

زن در غرب باید بخشی از اقتصاد خانه را به دوش بگیرد؛ درحالی‌که زن ایرانی علاوه بر اینکه وظیفه‌ای در تأمین خرج و مخارج منزل ندارد، دارای حقوق شرعی و قانونی مانند مهریه و نفقه از مرد برای شیر دادن به فرزند مشترک و کار در منزل است؛ حقوقی که مورد حسرت زنان غربی و مایۀ تعجب حقوق‌دانان آنهاست.

نداشتن امنیت

رسانه‌های غربی ادعا دارند که زنان در غرب به دلیل عدم وجود حجاب، باید زندگی بدون استرس و فشاری داشته باشند؛ اما گزارش‌‌هایی که در مراکز غربی طی سال‌های اخیر منتشر شده، نشان می‌دهد در پشت ظاهر فریبندۀ تبلیغاتی «برابری جنسیتی» واقعیت تلخ دیگری در جریان است؛ به طوری که در مجاورت بسیاری از مدارس آمریکایی، مهدکودک وجود دارد و دختران کم‌سن‌وسال فرزندان نامشروع خود را به این مهدها می‌سپارند و به کلاس درس می‌روند! نتایج به‌دست‌آمده از نظرسنجی‌ها در آمریکا نیز نشان می‌‎دهد، بیش از 60 درصد زنان در این کشور، مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌اند. آمار رسمی انگلیس نشان می‌دهد که حدود یک میلیون و 200 هزار زن تا مارس 2017 قربانی آزار و اذیت‌های جنسی در انگلستان بوده‌اند. چندی پیش کمپینی به نام «می‌تو» (Me Too) در آمریکا توسط یک هنرمند زن به راه افتاد که برای افشای تجاوزهای خاموش بود. این کمپین باعث شد بیش از هزاران نفر از قربانیان، روایت تجاوز جنسی خود را بیان کنند. به تازگی یک شرکت، لباس‌های حساس به لمس دوخته و سه زن این لباس‌ها را در پارتی شبانه پوشیده‌اند. حسگر لباس‌ها نشان داد که هر زن در ساعت، چهل بار مورد تعرض قرار گرفته است.

از طرفی در بسیاری از فروشگاه‌های مجلل غربی به جای مانکن، از زنان برهنه استفاده می‌شود و گاهی زنانی که به عنوان مانکن استفاده شده‌اند، فروخته یا اجاره داده می‌شوند؛ به گونه‌ای که این زنان اتیکت قیمت دارند. به گفتۀ یکی از قاچاقچیان انسان، قیمت یک بردۀ جنسی در اروپا به اندازۀ بهای یک خودروی دست دوم و یا یک گوشی هوشمند است.

شاید عجیب به نظر برسد، اما یکی از انواع توریسم در جهان، «گردشگری جنسی» است که در آن گردشگران با هدف لذت جنسی، به مناطقی خاص سفر می‌کنند. این نوع گردشگری درآمد خوبی برای کشور مقصد دارد. امروزه زنان و دختران نوجوان یکی از اصلی‌ترین منابع تأمین نیازهای جنسی گردشگران خارجی هستند. آمار نشان می‌دهد بسیاری از زنان تایلندی، چینی، فیلیپینی، اندونزیایی، و اروپای شرقی، برای تأمین درآمد، در خانه‌های فساد تایلند مشغول کار می‌شوند. کودکان نامشروع، افسردگی، صدمات جنسی، آلوده شدن به ویروس HIV، از مهم‌ترین آسیب‌های توریسم جنسی است.
ادامه دارد…